Türk ihracatçıları Çin seferine çıkıyor

Türk ihracatçıları Çin’in 2,6 trilyon dolarlık ithalatından daha fazla pay almak, Çin ile Türkiye arasında 41,6 milyar dolara ulaşan dış ticaret açığını azaltmak için Çin seferine çıkıyor.
Ekonomi - 4 Kasım 2024 09:39


Dünya’nın en büyük ithalat fuarı ve Çin’in en prestijli fuarı olan “CIIE – Çin Uluslararası İthalat Fuarı 2024” Türkiye Milli Katılım organizasyonuna Ege İhracatçı Birlikleri (EİB)’nin Türkiye Milli Katılım organizasyonuyla 13’ü gıda sektöründen 15 firma katılıyor.

 

 

Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, 2024 yılında 13 uluslararası fuara milli katılım organizasyonu yaptıklarını, CIIE – Çin Uluslararası İthalat Fuarı’nın 2024 yılının son organizasyonu olacağını dile getirdi.

 

 

Çin Uluslararası İthalat Fuarı’nın Çin Devlet Başkanı Şi Cinping tarafından bizzat planlanan, önerilen ve teşvik edilen önemli bir etkinlik olduğu bilgisini veren Eskinazi, “Çin’in yıllık ihracatı 3,38 trilyon dolara ulaşsa da, yıllık ithalatı da 2,56 trilyon dolar seviyesinde. Çin başka bir ifadeyle devasa ithalat yapıyor. Türk ihracatçıları için Çin ithalat yapmak için uzak değilse, ihracat yapmak içinde uzak bir ülke değil. Çin’e karşı verdiğimiz 41,6 milyar dolarlık dış ticaret açığını kapatmak için çalışıyoruz ve Çin İthalat Fuarı’nı dış ticaret açığımızın kapanması için önemli bir fırsat olarak görüyoruz. Çin ile karşılıklı siyasi ve ekonomik ilişkileri geliştirmek Hükümetimizin de öncelikleri arasında. Maliye ve Hazine Bakanımız Mehmet Şimşek 6-8 Kasım 2024 tarihlerinde Çin’i ziyaret edecek. Bu siyasi ilişkilerdeki olumlu ortamı ihracat rakamlarımıza yansıtmak istiyoruz” diye konuştu.

 

 

Ertan: “Çin-Avrasya Expo Fuarı’na da Milli Katılım Organize etmek istiyoruz”

 

 

Ege İhracatçı Birlikleri’nin Çin pazarına yönelik yaptığı çalışmaların 2018 yılı sonrasında hız kazandığını belirten Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkan Yardımcısı ve Ege Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği Başkanı Yalçın Ertan, Çin’i gerek yüzölçümünün büyüklüğü ve 1,5 milyarlık nüfusundan dolayı bir ülke değil bir kıta gibi değerlendirmek gerektiğinin altını çizdi.

 

 

Ticaret Bakanlığı’nın görevlendirmesiyle 26-30 Haziran 2024 tarihlerinde Urumçi’de Çin Ticaret Bakanlığı, Çin Dışişleri Bakanlığı, Çin Uluslararası Ticareti Geliştirme Konseyi (CCPIT) ve Sincan Uygur Özerk Bölgesi Hükümeti tarafından ortaklaşa düzenlenen “8. Çin-Avrasya Expo” Fuarı’na katıldıklarını hatırlatan Ertan, “İpek Yolu’nun yeni fırsatlarını sunan ve Avrasya’nın yeni dinamiklerini harekete geçirecek fuara 2025 yılında Türkiye Milli Katılım Organizasyonuyla daha güçlü katılmak istiyoruz. Sincan Uygur Özerk Bölgesi, Kuşak ve Yol İnisiyatifi kapsamında çok önemli bir rol oynuyor. Çin’i Orta Asya ve Avrupa’ya bağlayan stratejik bir konumda yer alıyor. Bölgede demiryolları, karayolları ve havalimanları gibi önemli altyapı projeleri gerçekleştirilmiş ve halen gerçekleştirilmeye devam ediliyor. Özellikle Çin-Avrupa demiryolu hatları, Sincan üzerinden geçmekte. Urumçi, Çin-Orta Asya-Azerbaycan-Türkiye’den geçen orta koridor hattı boyunca ve Çin-Avrupa ticaretinde önemli bir lojistik merkezi konumunda.  Bölge, Orta Asya’dan Çin’e uzanan petrol ve doğalgaz boru hatlarının geçiş noktası. Kuşak ve Yol İnisiyatifi projeleri sayesinde bölgede üç tane serbest bölge kurulmuş, ekonomik aktivite artmış, istihdam olanakları genişlemiş bulunmakta. Bu gelişmelerin heyecanını her kesimde gözlemlemek mümkün. Biz Türk ihracatçıların ve yatırımcıların bu bölgeye şimdiden ilgi göstermemiz gerektiğini düşünüyorum. Zira önümüzdeki 10 yıl o bölgede hızlı bir gelişim süreci yaşanacaktır. Dünyada denize en uzak şehir olan Urumçi; denizden uzaklığına rağmen, İpek Yolu üzerindeki konumu nedeniyle tarihte ve günümüzde önemli bir ticaret merkezi. Çin hükümeti bölgenin gelişimine özel önem vermekte ve Çin’in batıya açılan kapısı olarak görülmekte” şeklinde konuştu.

 

 

Işık: “Çin, gıda ihracatına büyük fırsatlar sunuyor”

 

 

Ticaret Bakanlığı’nın Uzak Ülkeler Stratejisi kapsamında Çin’e yönelik pazarlama faaliyetlerine yoğunlaşmak istediklerini dillendiren Ege İhracatçı Birlikleri Sürdürülebilirlik ve Organik Ürünler Koordinatörü ve Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, Çin’in gıda ihracatçıları için büyük fırsatlar sunduğunu kaydetti.

 

 

CIIE – Çin Uluslararası İthalat Fuarı’na 2024 yılında Türkiye Milli Katılım Organizasyonu’yla katılan 15 firmanın 13 tanesinin gıda sektöründen olduğu bilgisini veren Işık, “2024 yılının ocak – eylül döneminde Çin’e yaptığımız gıda ürünleri ihracatı 163 milyon dolardan 171 milyon dolara çıktı. Kuru meyve, zeytinyağı, şarap, hububat bakliyat yağlı tohumlar, su ürünleri, fındık meyve sebze mamulleri, sert çekirdekli meyvelerde Çin’de pazarda var olabileceğiz. Tarım ve Orman Bakanlığımızın Bitki Sağlığı Sertifikası anlaşmaları için sürdürdüğü görüşmeler olumlu sonuçlandığı takdirde orta vadede Çin’e gıda ihracatımız 1 milyar dolara ulaşabilir” ifadelerini kullandı.

 

 

Alimoğlu; “Çin’e ihracatın yüzde 55’ini madencilik sektörümüz yapıyor”

 

 

Türkiye’nin Çin’e yaptığı ihracatın yüzde 55’inin madencilik sektörünce yapıldığını söyleyen Ege Maden İhracatçıları Birliği Başkanı İbrahim Alimoğlu, 2024 yılının dokuz aylık diliminde Çin’e yaptıkları ihracatın yüzde 10,4’lük artışla 1 milyar 141 milyon dolardan 1 milyar 259 milyon dolara yükseldiğini paylaştı.

 

 

Çin’de 12 yıldır Xiamen Doğal Taş ve Teknolojileri Fuarı’na Milli Katılım Organizasyonu yaptıklarını hatırlatan Alimoğlu, “Ekonomistler, Çin ekonomisinin eski büyüme rakamlarını yakalayamasa da büyümesini sürdüreceğini öngörüyor. Türk ihracatçılarımızı Çin pazarına odaklanmaya davet ediyoruz. Çin büyük bir ithalatçı ülke. Bu pazarda başarılı olunabileceğini Madencilik sektörü olarak ortaya koyduk” dedi.

 

 

2023 yılında, toplam 360.000 m2’lik sergi alanında gerçekleşen ve 128 ülkeden 3.400 firma ve 394.000’den fazla profesyonel ziyaretçinin katıldığı, 154 ülkeden katılımcı ve 72 ülke pavilyonunun yer aldığı CIIE Fuarında (www.ciie.org) “Hizmetler, Otomobil, Akıllı Endüstri ve Bilgi Teknolojileri, Tüketici Ürünleri, Medikal Ekipmanlar ve Sağlık Ürünleri, Gıda ve Tarımsal Ürünler adı altında “Business Exhibition” holleri bulunuyor.

 

 

Çin Uluslararası İthalat Fuarı için Çin’e gidecek olan Ege İhracatçı Birlikleri Yönetim Kurulu Başkanları fuar boyunca yoğun temaslarda bulunacaklar. 6 Kasım 2024 tarihinde Nanjing Belediyesi yetkilileriyle Türkiye standında bir araya gelecek olan EİB Başkanları, 7 Kasım 2024 tarihinde Çin Gümrük Müşavirleri Derneği’nin “Yüksek Kaliteli Tarım ürünlerinin ticaretinin kolaylaştırılması” konulu panelinde yer alacaklar. 8 Kasım 2024 tarihinde öğleden önce Şanghay CCPIT ile görüşecek olan EİB Başkanları, aynı gün öğleden sonra Türkiye’nin Şanghay Ticaret Müşavirliğimizin ofisinde Çin’li ithalatçı/distribütörlerin katılımıyla bir tadım etkinliği gerçekleştirecekler. 9 Kasım 2024 tarihinde Suzhou’da bulunan “Bir Kuşak Bir Yol Ticaret Merkezi” ziyareti yapacak olan EİB Başkanları, 10 Kasım 2024 tarihinde Şanghay Konsolosluğumuzun 10 Kasım Atatürk’ü Anma programına katılacaklar.

 

 

Çin Uluslararası İthalat Fuarı’na Türkiye’den şu firmalar katılıyor; “Aydın Kuruyemiş Sanayi ve Ticaret A.Ş., Başhan Agro Gıda San ve Tic. A.Ş., CLK İpekyolu Lojistik ve Ticaret A.Ş., Hasan Türek Çiftliği Hayvancılık ve Tarım İç ve Dış Tic. A.Ş., Işık Tarım Ürünleri ve Sanayi Ticaret A.Ş., Kırdağ Tarım Ür. Ve İnş. Malz. San. ve Tic. Ltd. Şti., K.F.C. Gıda Tekstil Sanayi İthalat ve İhracat Yatırım A.Ş., Kavaklıdere Şarapları A.Ş., Lidya Nuts Gıda Anonim Şirketi, Noor Asia Turkey Gıda San. A.Ş., TYC İnşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş., Yaşar Dondurma ve Gıda Maddeleri A.Ş., Yörükoğlu Süt ve Ürünleri San. Tic. A.Ş., Akkon Denizcilik Nakl. ve Tic. A.Ş. ve Yarım İç ve Dış Ticaret A.Ş.”

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

BENZER HABERLER